Een zorgbudget is een maandelijkse tegemoetkoming voor mensen die veel zorg nodig hebben. Het gaat bijvoorbeeld om mensen met ernstige gezondheidsproblemen of een handicap. Wie een zorgbudget krijgt, mag het vrij besteden. Dat geeft mensen de vrijheid om te kiezen welke zorg en hulp ze ermee willen betalen om een zo normaal en aangenaam mogelijk leven te leiden.
Verwittig je behandelend arts als je een aanvraag doet. De Directie-generaal Personen met een Handicap zal je arts contacteren en medische informatie opvragen om jouw handicap te evalueren. Meestal nodigt deze dienst je ook nog uit voor een gesprek met een arts.
Hoe aanvragen?
Dit zorgbudget voor ouderen kan je online aanvragen (behalve als je in Brussel woont). Om de aanvraag in te vullen heb je een identiteitskaart (met pincode) en een kaartlezer nodig.
Op afspraak kan de maatschappelijk assistente van de Thuisdiensten jou helpen met de aanvraag.
Je moet dan volgende documenten meebrengen:
- De naam van je huisarts of de arts die je handicap opvolgt.
- Je identiteitskaart.
- Klevertje van de mutualiteit.
- Je bankrekeningnummer.
- Eventueel de contactgegevens van iemand die je helpt bij de aanvraag.
Na de aanvraag
De zorgkas gaat na of je recht hebt op het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood. Indien nodig, vraagt zij de bijkomende financiƫle of administratieve informatie op. Je zorgkas vraag een evaluatie van je handicap of gezondheidsproblemen (je zelfredzaamheid om zorgzwaarte) aan bij de Directie-generaal Personen met een Handicap.
Je zorgkas brengt je per brief of per email (indien je hiervoor uitdrukkelijk hebt gekozen) op de hoogte van de beslissing over je zorgbudget. In die brief staat of je al dan niet recht hebt, en hoeveel het zorgbudget bedraagt.
Het duurt meestal drie of vier maanden om je beslissing op te sturen.
Afspraak maken
Maatschappelijk assistente Thuisdienst, Sanne Salamone T 011 59 06 70 of sanne.salamone@alken.be