Werken op afspraak en snelbalie

Sinds maandag 3 juli kan je ook aan de snelbalie op het gemeentehuis terecht voor:

  • Afhalen huisvuilzakken / tegoedbonnen / luierzakken
  • Aankoop GFT stickers 

Op afspraak

Op afspraak werken heeft heel wat voordelen voor onze burgers. Zo kunnen we je op afspraak persoonlijker ontvangen en ook onze dienstverlening kwalitatiever uitvoeren, omdat we al heel wat voorbereidend werk op voorhand kunnen doen. Bovendien zijn er daardoor ook nog amper wachttijden.

  • Bij onze dienst Burgerzaken maak je zelf gemakkelijk online een afspraak via www.alken.be/afspraak of via T 011 59 99 20 of via bevolking@alken.be
  • Moet je bij onze dienst Woon- en leefomgeving zijn? Hiervoor maak je een afspraak via de dienst zelf. Dit kan telefonisch via T 011 59 99 40 of via een mailtje naar omgeving@alken.be.
  • Voor een afspraak bij het OCMW bel je naar T 011 59 06 70.

Maak online een afspraak bij Burgerzaken

Smartloket

Via het digitale loket kan je zelf een aantal documenten aanvragen van thuis uit. Die worden automatisch en digitaal ondertekend afgeleverd in je mailbox, je online burgerprofiel of je e-box. Net zoals je dus nu al documenten van de overheid ontvangt (zoals bijvoorbeeld je vaccinatie-uitnodiging). Op de startpagina van het digitale loket worden alvast enkele documenten voorgesteld, die het vaakst aangevraagd worden bij de dienst Burgerzaken & Bevolking. Inzake privacy mogen deze documenten niet meer door onze diensten via e-mail worden bezorgd.

Ga naar het Smartloket

Heb je geen afspraak?

Wanneer je geen afspraak gemaakt hebt, zal onze onthaalmedewerker haar uiterste best doen om een vrij moment te vinden de dag zelf. Indien dit niet mogelijk is, kan ze voor jou een passende afspraak inboeken op een andere dag. Het spreekt voor zich dat burgers mét een afspraak eerst geholpen zullen worden.

Voor vragen, meldingen of het afhalen van volgende documenten heb je géén afspraak nodig.
We helpen je hiermee verder aan de snelbalie op het gemeentehuis, tijdens de openingsuren.

  • Attesten Burgerzaken (bv. uitreksel strafregister, attest van gezinssamenstelling, ...) Let wel: het aanvragen moet wel nog gebeuren via het smartloket, e-mail of telefonisch bij dienst Burgerzaken. Vermeld ook steeds waarom je het attest nodig hebt.
  • ‘Geen reclame’ brievenbussticker en huisdierenstickers 
  • De afvalkalender
  • De Alken Gids
  • Stratenplan
  • Infobrochures De Lijn
  • Flyers en brochures
  • Afgifte van opgevraagde documenten
  • Melden van klachten en problemen
  • Afhalen quotum huisvuilzakken / tegoedbonnen / luierzakken
  • Aankoop GFT stickers 
  • ...