De Europese Klokkenluidersrichtlijn wil mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen beschermen tegen de negatieve gevolgen van de melding. Vlaanderen heeft deze richtlijn omgezet in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 dat van toepassing is voor de Vlaamse overheid en de lokale besturen.
Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden.
Zo kunnen personeelsleden klokkenluiders zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur Alken samenwerken, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, vrijwilligers, sollicitanten,…
Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.
Een klokkenluidersmelding kan gaan over alle inbreuken op wetgeving en regelgeving die in Vlaanderen van toepassing zijn. Het gaat om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt.
Meldingen over corruptie, fraude, pogingen tot het verhullen van zo'n feiten zijn enkele voorbeelden.
Het intern meldpunt, dat enkel bestemd is voor het personeel van de gemeente en van het OCMW Alken, is de algemeen directeur Pascal Giesen. De melding gebeurt bij voorkeur intern als de inbreuk doeltreffend kan worden behandeld en wanneer je van mening bent dat er geen kans op represailles bestaat.
Via brief of e-mail
De melding kan gestuurd worden naar klokkenluider@alken.be
Mails in dit postvak worden enkel gelezen door de algemeen directeur.
Wil je je melding per post versturen? Gebruik dan volgend adres en noteer duidelijk op de omslag dat de brief vertrouwelijk is, dit door het woord ‘vertrouwelijk’ zichtbaar te noteren.
Gemeentebestuur Alken
T.a.v. de algemeen directeur (vertrouwelijk)
Hoogdorpsstraat 38
3570 Alken
De brief wordt niet door het secretariaat geopend (ook niet ingescand), maar wordt op een beveiligde manier rechtstreeks aan de algemeen directeur bezorgd.
Telefonisch
Je kan ook telefonisch een melding doen: vraag hierbij eerst naar het secretariaat en geef vervolgens aan dat je beroep wenst te doen op de klokkenluidersregeling en daarbij de algemeen directeur wenst te spreken.
Fysieke ontmoeting
Je heeft het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van uw melding te bespreken.
Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt ook de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Andere melders, die een werkrelatie hebben met de gemeente of met het OCMW zoals consultants, leveranciers, sollicitanten, vrijwilligers …, kunnen dit alleen melden via het extern meldpunt van Audit Vlaanderen, via onderstaande kanalen:
- Via e-mail: melding.audit@vlaanderen.be
- Telefonisch: T 02 553 45 55
- Per post: Audit Vlaanderen, Havenlaan 88 - bus 24,1000 Brussel
Wetgeving
De Europese Klokkenluidersrichtlijn wil mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen beschermen tegen de negatieve gevolgen van de melding. Vlaanderen heeft deze richtlijn omgezet in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 dat van toepassing is voor de Vlaamse overheid en de lokale besturen.
Bescherming en garanties
De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.
Melders worden beschermd tegen eventuele sancties. Je mag niet gestraft worden of nadelen ondervinden omdat je de inbreuk hebt gemeld (bv. negatieve beoordelingen, ontslag ...). Welke sancties we niet mogen nemen, kan je nalezen in artikel III.60/12, §1 van het Bestuursdecreet.
Klokkenluiders kunnen informatie ook openbaar maken. Ook dan worden ze beschermd tegen sancties (als de melding voldoet aan de voorwaarden in artikel III.60/12, §2, tweede lid van het Bestuursdecreet).
Uitzonderingen
- Je kan deze regeling niet gebruiken om een lopende procedure tegen te houden.
- Als je bewust onjuiste informatie meldt of openbaar maakt, krijg je geen bescherming en zijn er wel straffen mogelijk. Je moet dus gegronde redenen hebben om te geloven dat de gemelde informatie op het moment van de melding juist is.
Ontvangstmelding
Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal jouw melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:
- Jouw melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over jouw melding.
- Je je uitdrukkelijk hebt verzet tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
- Het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van jouw identiteit in gevaar brengt.
Meer informatie over je melding
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde:
- Binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
- Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
- Let wel: in sommige gevallen kan deze termijn van drie maanden verlengd worden.
Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van jouw melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.
Meer informatie kan je terugvinden in het Bestuursdecreet of via vlaanderen.be/klokkenluidersregeling-vlaamse-overheid