Wegen en Verkeer wil het kruispunt van de Lokerstraat (N80) met de Wolfstraat herinrichten. Het moet veiliger worden voor fietsers om over te steken.
AWV heeft een omgevingsvergunning nodig voor deze werken. Het openbaar onderzoek loopt tot 11 april 2025. Iedereen kan de plannen inkijken en opmerkingen of bezwaren indienen. Het plan inkijken kan:
- na afspraak op het gemeentehuis in Alken
- online via www.omgevingsloket.be
- online via de webpagina van het besproken project
Een bezwaarschrift indienen kan online via het Omgevingsloket of schriftelijk, gericht aan het college van burgemeester en schepenen van Alken.
Een eigen plek
Lokers (N80), beter bekend als de Expresweg tussen Sint-Truiden en Hasselt, brengt dagelijks honderden mensen naar hun bestemming. De toegestane snelheid is 120 km/u en 90 km/u aan kruispunten. Op het kruispunt met de Wolfstraat hebben fietsers nog geen volwaardige plek. Ze moeten op dit moment de drukke baan gelijktijdig met wagens oversteken. Wegen en Verkeer wil daarom fietsoversteekplaatsen en de fietspaden ernaartoe aanleggen.
aan de westkant
Wie van de Wolfstraat naar de Bisschopweyerstraat wil, rijdt over een enkelrichtingsfietspad van twee meter. Op de hoek van de Expresweg x Bisschopssweyerstraat komt een knooppunt. Van daar kunnen fietsers naar de Weyerstraat of de Bisschopsweyerstraat. Langs de fietspaden liggen voetpaden, beide gescheiden van de rijweg. We voorzien voldoende opstelruimte.
Om dit mogelijk te maken:
- schuift de stopstreep op de Expresweg op.
- verbreedt het middeneiland.
- verdwijnt de bypass om van de Wolfstraat rechtsaf naar de Expresweg te gaan.
aan de oostkant
Wie van de Bisschopweyerstraat naar de Wolfstraat wil, fietst langs een enkelrichtingsfietspad van twee meter breed. Het pad kruist de Simsebeekweg op een verhoogd plateau en de groene strook naar de Hemelsveldstraat. Oversteken kan in twee keer door het brede middeneiland.
De afslagstrook blijft door verkeerslichten geregeld, waardoor fietsers veilig kunnen oversteken. Ze is wel korter en ligt dichter tegen het kruispunt. Het geeft ruimte om op de hoek een knooppunt voor de fietspaden te maken én een stuk te ontharden.
Een maximaal conflictvrije regeling
Het kruispunt wordt ‘maximaal conflictvrij’ ingericht. Wie kruist, die kan botsen. Om die reden richt Wegen en Verkeer het kruispunt zodanig in dat weggebruikers zo min mogelijk kruisen. Dit kan door de weg aan te passen, zoals in dit project en/of door de lichtenregeling aan te passen. Ook dat is hier het geval. Fietsers zullen niet gelijktijdig groen hebben met afslaande auto’s.
Het grote voordeel is dat het er veiliger wordt. Toch, als iedereen individueel het kruispunt gebruikt, dan moet de ander wat langer wachten. Als het druk is ook. Om ervoor te zorgen dat bestuurders en/of actieve weggebruikers niet onnodig lang moeten wachten, staan er slimme of intelligente verkeerslichten. Die weten wanneer er ruimte is om iemand door te laten.
Procedure
Voor deze werken is een omgevingsvergunning nodig, deze is aangevraagd. Het openbaar onderzoek loopt tot 11 april 2025. De uitvoering van deze werken is nog niet in zicht.
Een uitgebreide projectomschrijving en de ontwerpplannen vind je op Herinrichting kruispunt Wolfstraat x Expresweg: meer veiligheid voor fietsers | Wegen en verkeer.
Je kan je hier ook inschrijven op de digitale nieuwsbrief.
Nog vragen? Contacteer AWV online via www.meldpuntwegen.be.